Brug de sociale medier op til valgkampen

19/09 - 2017 | Henriette Krøyer

Sociale medier udgør en arena, hvor mange politiske slagsmål vil blive udkæmpet ved KV17. Her er der ofte meget kort vej til at skaffe politikernes opmærksomhed.

Valgkampen vil i langt højere grad end ved det seneste kommunalvalg i 2013 blive udkæmpet på sociale medier. Derfor er det vigtigt ikke kun at have ’gamle’ medier på lystavlen. Især Facebook og Twitter kan gøre en forskel i en valgkamp og bringe foreningerne på banen og i direkte i kontakt med politikerne.

 

Facebook

Er det klart mest udbredte sociale medie i Danmark. De fleste foreninger har en facebook-side, som primært henvender sig til foreningens medlemmer. Men du kan også bruge den til at komme i kontakt med politikere, medier og skabe opmærksomhed om din forenings mærksager.

De fleste politikere har også facebook-sider. Hvis du eller din forening laver et opslag med jeres mærkesager og tagger relevante politikere eller partier i opslaget, så svarer det til at prikke en politiker på skulderen.

I mange tilfælde vil politikeren svare, men selvom de ikke svarer, så vil de under alle omstændigheder blive gjort opmærksom på jeres opslag og måske også forholde sig til indholdet i det. På den måde kan du/I springe de traditionelle medier over og sikre jer, at I når helt ud til politikerne. Det er også en god idé at tagge lokale medier, da de på den måde kan blive opmærksomme på jeres mærkesager og herefter måske vælger at følge op på det.

Hvis du/I liker de relevante lokalpolitikere og dermed følger med i deres arbejde og i især valgkampsarbejdet, så kan du/I også melde jer på banen i kommentarsporet til deres opslag. Det er en anden måde gøre dem opmærksom på jeres behov og ønsker.

 

Twitter

Langt færre danskere benytter Twitter i forhold til Facebook. Men til gengæld er rigtig mange politikere på Twitter. Derfor er Twitter et glimrende værktøj til at komme i kontakt med politikerne. Du kan skrive direkte til dem, tagge dem i opslag eller blande dig i deres debatter. Twitter et åbent socialt medie. Det vil sige, at alle kan se, at I har henvendt jer til politikeren, og derfor vil denne ofte være motiveret til at svare tilbage.

Hvor det typisk er foreningen, som henvender sig via en facebookside, så vil det på Twitter oftest være foreningsfolk eller medlemmer af idrætsråd, som har egne profiler. Dermed bliver dialogen også mere personlig.

Brug gerne hashtags. På den måde kan du koble dig på diskussioner og der er større muligheder for, at dine tweets bliver set. Brug hashtags som #kv17 #dkpol #idrætspol.

 

I må gerne prale

Hvis du/I har et samarbejde med kommuner/skoler eller løfter deciderede samfundsopgaver, så gør gerne politikerne opmærksom på dette via de sociale medier. Profiler din forenings gode og nyttige indsatser, så politikerne kan se, hvad de får ud af at støtte det lokale foreningsliv.