Om Facebook

16/10 - 2018 | Henriette Krøyer

Danskerne på Facebook

64% af danskere over 12 år er på Facebook dagligt (kilde: DR Medieudviklingen 2017). De fleste brugere konsumerer mere indhold end de selv slår op. Det vil sige, at der er et stor gruppe af danskere, der kan betegnes som "tilskuere" til det indhold din golfklub producerer til Facebook.

Hvordan fungerer Facebook?

Vi kæmper allesammen om pladsen i "news feedet". Facebooks algoritmer sørger for, at det du ser i dit eget personlige news feed er skræddersyet til det, som du godt kan lide at se. Facebook måler på en masse forskellige parametre som likes, tid brugt på opslag, klik osv. Kort sagt: hvis du interagerer med indhold på den ene eller den anden måde, så får du mere af den slags indhold i dit news feed.

Et eksempel: Selvom golfklubben har 800 følgere, så betyder det altså, at alle opslag IKKE når ud til alle 800 følgere automatisk. Det kræver godt indhold at nå ud til mange følgere. Derfor: tænk over, hvad der bliver lagt op på klubbens Facebookside.

Facebookside eller Facebookgruppe

Det er Dansk Golf Unions anbefaling, at golfklubben har en Facebookside som den primære kilde til de generelle opslag om klubben. Det er der flere forskellige årsager til. Facebooksiden har to ben. Det ene ben er kommunikationen til klubbens medlemmer omkring klubnyheder som turneringsinformation, banenyt, resultater, arrangementer i klubben etc. Det andet ben er kommunikationen udadtil. En Facebookside er åben for alle. Det vil sige, at de potentielle medlemmer kan færdes frit på siden og se hvor dejligt det er at være medlem i lige netop din golfklub. Facebook er en fantastisk markedsføringskanal på den måde og det er vigtigt at have det for øje når der bliver produceret indhold til Facebooksiden. Sørg for at holde kommunikationen på et niveau, hvor selv dem, der ikke spiller golf kan være med og lad det primært være glæde, tilfredshed og store smil, der skinner igennem i de opslag, der bliver lavet. Det kan være, at der kommer et potentielt medlem forbi.

En anden fordel ved Facebooksiden i forhold til Facebookgruppen er, at man kan annoncere fra en Facebookside. Det vil sige, at man kan betale sig til at ramme flere mennesker end dem, der følger siden i forvejen. Derudover er annoncering på Facebook meget billigt i forhold til "almindelig" annoncering og man kan ramme helt specifikke målgrupper. Eksempelvis kan man ramme indenfor alder, køn, demografi etc.

Læs mere om annoncering på sociale medier her.

Facebookgrupper kan være gode som supplement til Facebooksiden. Eksempelvis er en skjult kaningruppe oplagt, da begynderne her kan finde andre ligesindede at snakke golf med og også have muligheden for at finde nogen at spille med blandt andre nybegyndere.

Hvad skal jeg slå op på Facebook?

Som tidligere nævnt, så skal et Facebookopslag kunne vække en følelse hos modtageren. Den følelse skal selvfølgelig helst være positiv og trække i vedkommende, så han/hun selv vil opleve det, som opslaget drejer sig om. Facebooksiden skal ses som reklamesøjle for klubbens medlemmer og potentielle medlemmer.

Et opslag på Facebook skal altid følges af enten et billede eller en video. Et rent tekstopslag bliver ikke rangeret højt i Facebooks algoritmer, så selvom intentionen og historien er god, så skal der rigtig meget til, at et teksttungt opslag får en stor rækkevidde. Det er derfor vigtigt, at der følger et godt billede eller en video med et opslag. 

Video rangeres højere end billeder i Facebooks algoritmer og alle målinger tyder på, at video bliver mere og mere populært blandt brugerne. Dog kræver video også mere redigering og forberedelse. Videoen skal gerne være interessant for modtageren da der ellers hurtigt scrolles videre, hvilket i Facebooks algoritmer regnes som et negativt parameter.

Et godt eksempel på en video, som forskellige golfklubber har haft succes med, er video af greenkeepernes arbejde på banen. Det er jordnært og noget de fleste golfspillere kan relatere til, da det er til deres bedste når banen bliver passet. Man kan argumentere for, at det måske ikke henvender sig så meget til den nye golfspiller, men et kommentarspor med glade kommentarer kan også ses som noget positivt, hvis man kigger ind udefra.

Forskellige måder at få opslaget langt ud

Det kan siges simpelt: Godt indhold når længst ud. Når det så er sagt, så er der forskellige tricks, der kan gøre, at klubbens opslag når langt ud på Facebook.

  • Opfordr til deling: Medlemmerne er klubbens bedste talspersoner og de vil gøre rigtig meget for, at deres golfklub har det godt. Derfor er de villige til at dele de opslag klubben laver. Det er de lavthængende frugter og dem skal klubben høste. Derfor: når klubben laver opslag, der er vigtige i forhold til rekruttering, så opfordr til deling. Det giver virkelig opslagene ben at gå på og rækkevidden bliver derfor meget større. Dog skal der ikke opfordres til deling hele tiden, da det vil udvande entusiasmen fra medlemmerne. Gør det når det er vigtigt!
  • "Tagging": En anden måde at skabe interaktion er at opfordre til, at dem, der ser opslaget skal "tagge" deres venner. Det vil sige, at de skriver vennernes navn i kommentarfeltet, som derfor en notifikation om, at de er blevet tagget. Det driver flere personer ind på opslaget og giver det derved større rækkevidde. Et eksempel på ordlyden i et sådan opslag kunne være til et billede af to spillere, der krammer hinanden: Hvem kunne du godt tænke dig at dele et kram med efter 18 hullers golf? Brugerne af Facebook er "kloge" nok til at vide, at det betyder, at de skal bruge kommentarfeltet til "tagging".
  • Annoncering: Læs mere om annoncering her.

Formater til Facebook

Facebook ændrer ofte i formater til coverbilleder, profilbilleder osv. Vi kommer her med de anbefalinger, der er til formaterne. Vi vil forsøge at holde denne del opdateret så snart der sker ændringer. Formaterne er i pixels og angivet i bredde * højde.

Coverbillede: 828 px * 315px

Profilbillede: 160 px * 160 px

Billede på tidslinje: 1200 px * 1200 px (kvadratisk)

Video: 504 px * 283 px