Om Instagram

16/10 - 2018 | Henriette Krøyer

Danskerne på Instagram

23% af danskerne er på Instagram. Platformen er derfor forholdsvis langt efter Facebook, men hvor Facebook næsten er i stilstand, så er Instagram på vej frem. Instagrams brugere er derudover generelt yngre end Facebooks. Når vi kigger på statistikken for DGU's Instagram-konto, så er kernemålgruppen af vores følgere de 25-34-årige. På Facebook er vores kernemålgruppe de 45-54-årige.

Danskerne er generelt "nærige" med at lægge billeder på Instagram i forhold til vores nabolande, så ligesom Facebook er Instagram en platform, der er god mulighed for at skille sig ud på. 

Hvordan fungerer Instagram?

Instagram ejes af Facebook og de to platforme er derfor bygget op nogenlunde ens. På Instagram kæmper vi, ligesom på Facebook, om pladsen i news feedet. Instagrams algoritmer virker i høj grad på samme måde som på Facebook. Derfor: tænk over, hvad der bliver lagt på klubbens Instagramprofil! For at få så stor rækkevidde som muligt, så skal der være kvalitet bag hvert opslag. Dermed ikke sagt, at billedet skal være PERFEKT, men der skal være tanke bag.

Hvad skal jeg lægge op på Instagram?

Når man kigger på de billeder, der generelt bliver lagt på Instagram, så er det en noget mere poleret platform end Facebook. Overvej, hvad det er, der er flottest på en golfbane. Fx er der flere eksempler på, at morgen/aftenbilleder fra golfbanen fungerer rigtig godt på Instagram. Overtal evt greenkeeperen til at tage nogle billeder fra banen og brug dem på Instagram.

Brugen af hashtag

Noget andet af det, der gør Instagram attraktivt er, at klubbens billedbank kan blive fyldt op af helt normale golfspillere. Det er det hashtagget (#) kan bruges til. Hvis klubben opfordrer medlemmer og gæster til at bruge et af klubben valgt hashtag når de lægger billeder på Instagram, så kan klubben, efter aftale med ophavsmanden, bruge de billeder på klubbens egen Instagramprofil.

Det kan give et billede af en klub med mange glade medlemmer og gæster og kan derfor være med til at tegne et billede af en god og attraktiv klub udadtil.

Derudover kan man vælge at bruge forskellige hashtags på golfklubbens egne billeder for at blive set i forbindelse med andre billeder, der ligner ens egne. Det kan man gøre for at eksponere flere personer for de billeder man lægger op, da man ved at bruge et hashtag lægger billedet i hashtaggets billedmappe. Eksempelvis er der i skrivende stund 56.800 opslag under hashtagget #solopgang. 

Instagram Stories

I en travl hverdag kan det være svært at finde tid til at skulle tage billeder til Instagram dagligt og måske endda også ugentligt. Til gengæld kan det være, der er turneringer eller events i klubben, hvor der er mulighed for at bruge tid på Instagram. Til det kan Instagrams "story"-funktion være oplagt. Stories er en række af billeder/videoer, der forsvinder fra Instagram 24 timer efter de er blevet lagt op. Der er derfor ikke så store krav til æstetikken omkring billedet/videoen. Det vigtigste er at indkapsle stemningen og gerne være humoristisk.

Stories sidder oppe i toppen af Instagram og er derfor ikke en del af news feedet. Hver gang man laver en ny story, så vil man komme frem i "køen". Derfor er storypladsen attraktiv.

Formater til Instagram

Instagram ændrer ofte i formater. Vi kommer her med de anbefalinger, der er til formaterne pt. Vi vil forsøge at holde denne del opdateret så snart der sker ændringer. Formaterne er i pixels og angivet i bredde * højde.

Profilbillede: 180 px * 180 px

Billede på tidslinje: 1080 px * 1080 px (kvadratisk)

Video: 1920 px * 1080 px

Stories: 1080 px * 1350 px (lodret)