Om sociale medier

16/10 - 2018 | Henriette Krøyer

"Hvorfor skal vi som golfklub bruge de sociale medier?" - er et spørgsmål, der er nærliggende at stille. På disse sider vil vi forsøge at besvare netop det spørgsmål og give nogle tips og tricks til brugen af sociale medier i golfklubben.

Baggrund

Sociale medier er blevet allemandseje. 63% af danskere mellem 19 og 89 (2018) benytter dagligt mindst ét socialt medie og det tal kan meget vel være højere i 2020. Sociale medier er derfor en oplagt kilde til at kommunikere til både medlemmer og potentielle medlemmer. 

Hvilke sociale medier skal golfklubben bruge?

Det er vigtigt, at klubben ikke tager munden for fuld, når det kommer til sociale medier. Det tager tid og energi at opbygge en solid følgerskare og effektuere en plan på et socialt medie, så klubben skal først og fremmest afgøre, hvad der er tid og kræfter til. Som udgangspunkt er det smart at have mindst én ansvarlig (ansat eller frivillig) i klubben. Klubben skal hellere gøre en lille smule rigtig godt end for meget halvt!

Hvis klubben kan afsætte tid og energi til det, så er Dansk Golf Unions anbefaling, at klubben har en Facebookside og en Instagramkonto. Hvis man skal kigger på muligheden for at konvertere følgere til golfspillere og brugervenligheden, så er både Facebook og Instagram de mest oplagte valg af sociale medier.

Hvis klubben ikke har overskud til både Facebook og Instagram, så er anbefalingen fra Dansk Golf Union, at man vælger at have en Facebookside.

Læs mere om brugen af Facebook her

Læs mere om brugen af Instagram her

Det gode opslag

Der er mange veje til det gode opslag, men primært drejer arbejde på sociale medier om at vække en følelse hos modtageren, hvilket er vigtigt at have for øje når man laver opslag. Det kan være glæde, interesse, vrede etc. Billeder eller video der følger dit budskab med opslaget er et must! Når man tager billeder af personer, er det vigtigt at komme tæt på personen, så man kan se øjnene, da øjenkontakt er noget af det, der fungerer allerbedst som følelsesskaber.

Menneskets koncentrationsevne er blevet reduceret drastisk de senere år og paradoksalt nok peger forskere på, at skylden skal findes hos de sociale medier. Det er derfor vigtigt, at essensen af opslaget kan gennemskues meget hurtigt. Billeder med alt for meget tekst eller video, der er for lange, vil sjældent blive fanget af brugere på de sociale medier. Det har de simpelthen for travlt til. Derfor: Vær kort, direkte og præcis i din levering. Det vil du få de bedste resultater af. Og skal det være langt, så hav for øje at forsøge at fange læserens opmærksomhed hurtigt.

Hvordan fungerer Facebook og Instagram?

Facebook ejer Instagram og de to platforme er derfor bygget op nogenlunde ens. Det vi allesammen kæmper for er pladsen i “news feedet”. Algoritmerne i både Facebook og Instagram sørger for, at brugerne kun ser den type opslag, som de engagerer sig med (tid/klik/like etc.) i deres eget news feed. Det vil sige, at ikke engang alle klubbens sidefølgere ser de opslag, der bliver lavet. Det sætter krav til kvaliteten af de opslag, der bliver lavet. Derfor: Brug hellere lidt ekstra tid på få opslag og sørg for, at dine opslag er værd at engagere sig med (Spændende og direkte tekst, godt billede, følelser, opfordringer). Det vil gavne sig på den lange bane, da Facebook vil kategorisere alle dine opslag og dine fremtidige opslag vil potentielt blive set af en større gruppe, hvis du gang på gang laver gode opslag.