En større rekrutteringsindsats bliver afgørende for at stabilisere eller øge antallet af golfspillere i Danmark.

Foto: Ulrik Jantzen

Sommertid er også rekrutteringstid

13/05 - 2020 |

Det er vist ikke nogen underdrivelse, at starten på golfsæsonen har været meget anderledes end forventet. Herunder også rekrutterings- og begynderarbejdet i golfklubberne. Det betyder også, at vi må tænke alternativt og prøve at vende den triste situation til noget positivt. 

Langt flere danskere vil holde deres ferie i Danmark i år. Det giver golfsporten en unik mulighed for at afvikle rekrutterings- og begynderforløb henover sommerferien. Tidligere har begynderarbejdet og rekrutteringsaktiviteter ofte ligget stille i sommerferieugerne. 


Seks koncepter

Vi har valgt seks rekrutteringsforløb/koncepter ud, som er egnet til at afvikle hen over sommerperioden. Tre af koncepterne er begynderforløb, som er komprimeret i forhold til det traditionelle begynderforløb. De tre forløb henvender sig til forskellige målgrupper. 

To af aktiviteterne giver mulighed for at deltage i en begyndertræning eller et dagsarrangement i golfklubben. Det sidste koncept henvender sig til børn, som også må formodes at have et stort potentiale netop denne sommer, hvor mange familier skal finde aktiviteter indenlands. Til hver af de seks aktiviteter, er der udarbejdet en detaljeret drejebog - fra markedsføringplan- og materiale over tilmelding til program. 

Alle rekrutteringstiltag skal naturligvis tilpasses så de overholder retningslinjer fra myndighederne. Det kan for eksempel være antallet af deltagere på et begynderhold, så antallet i forsamlingsforbuddet ikke overskrides.

 

Komprimerede begynderforløb

Fælles for de tre komprimerede begynderforløb er, at indholdet fra det traditionelle begynderforløb afvikles over en kortere periode. Indholdet på forløbene indeholder praktisk og teoretisk undervisning, så golfkørekortet kan erhverves. De tre forløb henvender sig til forskellige målgrupper. 

 

Golfspiller på en weekend

Kan man lære at spille golf på en weekend? Nogle vil faktisk mene, at man ikke kan lære at spille golf på et helt liv.

Dette begynderforløb er det mest komprimerede og korteste af de tre forløb. Målgruppen er yngre personer, som har fysikken til at træne og spille golf mange timers i løbet af weekenden. Det vil også være lettere for yngre mennesker, at tilegne sig de nødvendige spillemæssige færdigheder på en weekend. For at sikre en vis form for integration i golfklubben, kan golfklubben stille krav om deltagelse i f. eks. to begyndermatcher inden frigivelse til 18 hullers banen. “Golfspiller på en weekend” kan selvfølgelig også afvikles om to hverdage. Den tilhørende drejebog indeholder eksempel på et program til afvikling af Golfspiller på en weekend.

Drejebog
 

Golf på en uge

Golf på en uge er et begynderforløb, som er komprimeret til en uge. I drejebogen til Golfugen kan du se, hvordan programmet for Golf på en uge kan se ud. De nye golfspillere gennemgår alle dele af begynderforløbet fra mandag til fredag i en sommerferie uge. 

Målgruppen er primært personer, hvor børnene er flyttet hjemmefra eller er helt selvkørende. Golfugen er en oplagt ferieaktivitet i et år, hvor sommerferien ikke kan foregå under sydens sol.

Drejebog

 

Lær golf på fire uger

Det sidste af de tre begynderforløb har vi kaldt “Lær golf på fire uger”. Det ligner på mange måder det traditionelle begynderforløb. I mange golfklubber strækker det traditionelle forløb sig dog ofte over 6-8 uger. Lær golf på fire uger er altså en intensiveret udgave af dette, hvor der fx tilbydes begyndertræning- og matcher tre til fire gange ugentligt. 

Drejebog
 

En dag i golfklubben

De to øvrige rekrutteringsaktiviteters primære formål er at få gæster ud i golfklubben til et endagsarrangement. Markedsføringsplatformen er hhv. Motivu og Leadgenerering. Målgruppen er personer, som endnu ikke er helt overbeviste om, at golf er deres nye sport, og derfor ikke er klar til at binde sig til et begynderforløb. Ved disse endagsarrangementer snuser de til golfsporten og vil efter arrangementet forhåbentlig være tættere på at begynde til golf.

 

Motivu

Motivu er en online platform, som udbyder åbne træninger i mange forskellige idrætsgrene. Med Motivu kan I oprette jeres begyndertræning og juniortræninger, så udefrakommende også kan booke sig på og deltage. De åbne træninger er tænkt som en appetitvækker til personer, som overvejer at begynde til golf. De er måske ikke klar på at binde sig til et begynderforløb, hvorfor åbne træninger kan være det, som får dem hooked up på golfsporten.

Drejebog

 

Leadgenerering

Med leadgenerering får golfklubben et eksternt firma til at markedsføre et arrangement i golfklubben. Funnel First er en århusiansk virksomhed som i efteråret 2019 har hjulpet H. C. Andersen Golfklub og 11 andre golfklubber med at lave leadgenerering kampagner, hvor interesserede personer kan skrive sig op med navn, telefonnummer og mailadresse til at købe en dag i golfklubben. Golfklubben ringer så efterfølgende til disse personer og aftaler tidspunktet for at komme ned i golfklubben, typisk på hold af 4-8 andre personer som har haft samme ønske om at prøve golf. 

Et lead er en tilkendegivelse fra en potentiel kunde, som ønsker at købe et givent produkt i golfklubben. Funnel First anbefaler, at produktet er en oplevelsesrig dag i golfklubben til eksempelvis 299 kr., som kan indeholde introduktion ved træneren, spil på Par-3 banen i selskab med repræsentanter fra golfklubben og afslutningsvis en frokost i klubhuset.

Drejebog

 

Sjov Sommergolf for børn

Sjov Sommergolf er et tilbagevendende landsdækkende rekrutteringskoncept, hvor Dansk Golf Union i samarbejde med golfklubberne tilbyder børn og unge at komme og prøve golfsporten og opleve livet i en golfklub. Hvad der sker i den enkelte golfklub under Sjov Sommergolf – antallet af dage og hvilke aktiviteter der gennemføres – bestemmer klubben selv.

Sjov Sommergolf løber af stablen i skolernes sommerferie, uge 27-32. Det koster ikke noget for klubberne at deltage.

Dansk Golf Union vil være behjælpelige i form af sparring, udvikling af koncepter og materialer, hjælp til markedsføring - og så arbejdes der på at gøre det muligt, endnu engang at udlevere goodiebags, som klubberne kan give til alle de deltagende børn, så de har et minde fra deres møde med golfsporten.

Tilmelding og materialer til Sjov Sommergolf er under udvikling, men følg med i Klubnyt hvor tilmeldingen offentliggøres så snart den åbnes.

Læs mere om Sjov Sommergolf