Tag kontakt til de lokale medier

19/09 - 2017 | Henriette Krøyer

Hvis du gerne vil gøre opmærksom på dine mærkesager op til en valgkamp, så er det vigtigt at få kommunikeret dem ud via medierne.

Lokalpolitikerne følger med i, hvad der sker i de lokale medier og vil ofte reagere, når en konkret problemstilling bliver beskrevet i disse medier. Hvis du laver en ordentlig og gennemarbejdet henvendelse til lokale medier, så er der ofte en god chance for at få redaktionel omtale.

 

Hvad ønsker I at få i medierne?

En henvendelse til medierne skal være fokuseret og ikke handle om alt muligt, selvom du måske har et større katalog over ønsker. Tænk i stedet på, hvad der er vigtigst for dig og din klub. Forsøg at vælge en mærkesag, som også kan interessere andre i lokalområdet end lige din idrætsforening og dens medlemmer. Hvis mediet skal tage sagen op, skal emnet kunne appellere til mange af dets læsere.

 

Lokaliser medierne

Hvilket af TV2-regionalstationers sendeområder tilhører din forening? Hvilken P4-regionalstation hører den til i? Hvilke lokale ugeaviser udkommer der, hvor din forening hører hjemme. Især ugeaviserne har et meget stort lokalt fokus, og her er vejen til redaktionel omtale ofte kortest. De kan også være, at der er blogs, der handler om, hvad der sker i lokalområdet, eller måske har kommunen en hjemmeside eller facebook-side, som bringer relevant indhold fra lokalområdet.

 

Kontakt medierne

Det har ofte en god effekt at ringe til mediernes redaktioner, når du forsøger at få redaktionel omtale. Du vil dog oftest blive mødt af følgende kommentar: ”Det lyder interessant, men har du mulighed for at sende mig en mail med noget information”.

Det er en god idé at have skrevet denne mail på forhånd, så du kan sende den med det samme. At skrive mailen på forhånd, hjælper dig også med at blive skarp på, hvad det er for en idé, du vil præsentere mediet for. I mailen skal di kort skitsere historien og husk at forsyne den med relevante kontaktoplysninger.

 

Pressemeddelelser

Mailen til medierne kan have karakter af baggrundsinformation, men den kan også have karakter af en pressemeddelelse. Hemmeligheden bag en god og effektiv pressemeddelelse er at skrive den, så den kan gå direkte i avisen. Under 2.000 tegn og gerne under 1.500. Det vigtigste i pressemeddelelsen skal stå først i teksten, og den skal forsynes med kontaktinformation og gerne et selvstændigt afsnit med fakta. Husk at forsyne en pressemeddelelse med gode billeder. Se på ugeavisernes hjemmesider, hvornår de har deadline og læs mere nedenfor i afsnittet ’inviter til arrangementer’.

 

Billeder

Et godt billede vil ofte være afgørende for, om et trykt medie vælger at bringe en pressemeddelelse eller ej. Ugeaviserne har typisk ikke fastansatte fotografer, som de kan sende rundt i lokalområdet, og de har ikke budget til at hente dyre billeder hos bureauer eller freelancere. Men de er stadig afhængige af pæne billeder for at kunne lave en god avis. Derfor er gode billeder så vigtige i forbindelse med en pressemeddelelse. Det kan være, at et af medlemmerne i foreningen er amatørfotograf i fritiden og gerne vil give en hånd med.

 

Inviter til arrangementer

Husk at invitere lokalpressen, hvis I afholder vælgerarrangementer. Gør det i god tid, så redaktionerne har mulighed for at smide arrangementet i redaktionskalenderen. Hvis du vil have en ugeavis til at gøre opmærksom på et vælgerarrangement, skal det også ske i god tid. Hold øje med deres deadlines på ugeavisernes hjemmesider. Nogle gange vil de skulle have materialet op til 10 dage før et arrangement, hvis der skal kunne nå at komme omtale i avisen.

Hvis lokalmedierne ikke kom til jeres arrangement, så skriv gerne en hurtig pressemeddelelse lige efter arrangementet. Her er det vigtigt, at I forsyner pressemeddelelsen med nogle gode billeder (se punktet om billeder).

 

Spred omtalen

Hvis I lykkes med at få redaktionel omtale i et lokalt medie, så link til denne omtale på foreningens sociale medier. ’Tag’ gerne lokalpolitikere i opslaget, så de bliver opmærksomme på artiklen/indslaget.