BESKRIVELSE

43% af en gennemsnitgolfers slag på en runde er puts, og det er dermed en meget afgørende del af golfspillet. Ofte bliver nye spillere, voksne såvel som børn, overraskede over hvor ”blødt” og kontrolleret man skal slå til bolden. Samtidig er det en del af spillet, hvor der sker en hurtig udvikling, og man som ny derfor hurtigt kan få nogle succesoplevelser. F.eks. kan en nybegynder ofte bidrage her, hvis vedkommende spiller med i en Texas scramble turnering.

Det anbefales at have en overordnet træneransvarlig tilknyttet aktiviteten – det kan være klubbens træner – som har et program klar og instruerer de nye børn og unge. Derudover kan I med stor fordel inddrage frivillige hjælpetrænere, elitespillere, egne juniorer etc. som hjælpere under træningen. De kan være med til at skabe tryghed, nærvær og opmærksomhed på det enkelte barn, selvom der er mange, der skal have hjælp. Kan I inkludere nogle unge frivillige, kan det være lettere for nye børn og unge at relatere og lære golfen.

Afslut evt. med en putteturnering, nogle sjove lege eller små konkurrencer, hvor man f.eks. kan vinde en flødebolle, for at gøre det lidt uformelt og sjovt. Det kan være med til at skabe nogle sociale relationer og bygge godt op til resten af sommerferien med Sjov Sommergolf. Inkluderes træneren i planlægningen og gennemførelsen, er han uddannet og har en stor viden og kendskab til øvelser fordelt på alder og niveau. Til inspiration se også forskellige sjove putteøvelser der kan kombineres med basis øvelser på puttinggreen. Der kan også findes nogle gode basale øvelser i DGU Short Game som kan bruges, og hvis I har planlagt at gennemføre DGU Short Game som aktivitet i løbet af jeres Sjov Sommergolf, kan de deltagende børn og unge også få et lille forhåndskendskab til øvelserne, hvis de introduceres allerede tidligere som her.

AKTIVITETEN KAN TYPISK BYGGES OP PÅ FØLGENDE MÅDE:

  • Fælles sjov opvarmning
  • Fælles intro til putning
    p((. – Forklar og demonstrer hvad de skal øve
  • Lad deltagerne prøve øvelserne (max 60 min)
    p((. – Vær nærværende
    p((. – Hjælp med at forklare
  • Fælles afslutning (kombinér evt. med sjov aktivitet)