I kunne godt tænke jer at gøre noget ekstra ud af Sjov Sommergolf, men pengene rækker ikke helt til at gennemfører alle jeres gode ideer til aktiviteter, forplejning eller hvad I lige måtte stå og mangle.
Vi har her samlet vores bedste råd og gode ideer til, hvordan man kan skaffe økonomisk støtte til at opfylde jeres ønsker.

Søg sponsorater uopfordret gennem netværk

Et godt sted at starte er, at søge sponsorater hos mindre virksomheder gennem dit netværk. Træk på netværket i golfklubben, her finder du ofte personer der brænder for golfen og klubben.
Gør det tydeligt hvad I kan tilbyde til gengæld. Ofte vil virksomhederne forvente at blive eksponeret for deres bidrag – så fokuser især på den eksponering I kan tilbyde virksomheden. Udtrykket “eksponering” dækker i denne sammenhæng grundlæggende over hvor meget I sørger for at få vist virksomhedens navn og logo frem. Hvis I f.eks. får sjove papfigurer til driving range som man kan skyde efter og virksomhedens logo printes synligt herpå, så vil det være en måde at give sponsoren lidt omtale og eksponering overfor alle golfklubbens medlemmer, deltagende børn og deres forældre.

Når der ansøges om sponsorater hos mindre og lokale virksomheder, som det ofte er tilfældet, når man søger igennem sit netværk, kan man overveje at ansøge om andet end penge, hvis dette er relevant. Har den pågældende virksomhed et produkt I kan bruge, er det en måde for virksomheden at øge kendskabet og relationen til deres produkter i den pågældende målgruppe og dermed måske attraktivt for dem at blive sponsor. Eksempler på sponsorater som ikke er penge, kunne være rabat på udstyr/tøj til nye juniorer der ønsker at starte til golf eller polo’er til de deltagende børn med virksomhedens logo, golfklubbens logo og evt. Sjov Sommergolf’s logo.

For at øge sandsynligheden for at modtage et sponsorat er det vigtigt at være præcis og relativt kortfattet omkring hvad I kan tilbyde. Her er en række råd til, hvad I kan fokusere på for at imponere virksomhederne:

  1. Gør jer helt klart hvad I kan tilbyde virksomheden. Det gælder om at tænke på alle aktiviteter og eksponeringsmuligheder som kan give sponsoren værdi, f.eks.:
  • Virksomhedens logo på et banner der hænger fremme under jeres Sjov Sommergolf og byder velkommen i klubben.
  • Eksponering på hjemmeside, som har X besøgende om måneden og/eller Facebookside som har X følgere og når ud til X personer i lokalområdet i gennemsnit når opslag boostes.
  • Muligheden for at f.eks. personaleforeningen i virksomheden kan komme ud og prøve at spille golf.
  • Hvis I tidligere har været nævnt i medier, f.eks. lokalavisen, kan dette også være værd at fremhæve. Eller hvis I har planlagt at indrykke en pressemeddelelse hvor I kan nævne samarbejdet med den pågældende virksomhed.

  1. Skrives en ansøgningen, så sørg for at den er præsenteret på en kort, flot og overskuelig måde. Det virker mere professionelt og kan derfor påvirke om i får sponsoratet positivt.
  1. Søg om realistiske beløb eller produkter/aftaler – og hvis I søger om penge, så tydeliggør hvad pengene skal bruges til eller hvad I forventer at kunne opnå, hvis I modtager sponsoratet. Hvis I kan sandsynliggøre at sponsoratet vil gøre en stor forskel for jer, så er det mere attraktivt at støtte jeres aktiviteter.

Det er vigtigt at gøre denne type ansøgning personlig, da virksomhederne ofte vil støtte på baggrund af et personligt forhold til golfen, klubben og jeres sag. En måde at gøre dette på helt konkret, er at tydeliggøre over for virksomheden, at I mener der er en synergi og gensidig værdi ved et samarbejde mellem jer og virksomheden.

Vi anbefaler at sponsorsøgningen koordineres med klubbens sponsorudvalg, managers og hvem der ellers kunne have en interesse på området.

Slutteligt er der blot at opfordre til at komme ud over stepperne. Hvis jeres personlige netværk ikke kaster om sig med mulige sponsorer findes der helt sikkert en masse andre potentielle støttemuligheder i jeres lokalområde, som bare mangler et vink med en vognstang – her er fremgangsmåden den samme.

Søg etablerede sponsorater hos store virksomheder

Når der er tale om større virksomheder, som I ikke nødvendigvis har en relation til gennem jeres netværk eller i lokalområdet, er det ikke mindre vigtigt, at man ligesom med sponsorater i jeres netværk, gør det tydeligt hvad man kan tilbyde, tvært imod. De tre gode råd fra ovenstående afsnit er derfor også gældende her. 

Der findes en lang række store virksomheder, som dagligt modtager ansøgninger om sponsorater. De har derfor sat ansøgningsprocessen i system og man vil ofte kunne læse lidt mere om deres målgruppe, hvem de normalt sponsorerer og hvordan man skal indsende sin ansøgning.

For at øge sandsynligheden for at modtage et sponsorat fra en stor virksomhed er det vigtigt at skrive en præcis og relativt kort ansøgning.

Derudover er det bare at komme i gang med at få sendt nogle ansøgninger afsted. Det er de færreste, der kan nøjes med at sende en enkelt ansøgning. Samtidig er det dog værd at holde for øje, at det er smartere at sende 5 gennemarbejdede ansøgninger end 20 halvdårlige ansøgninger fyldt med copy/paste.

Herunder er listet en række eksempler på store danske virksomheder, som har sat processen for ansøgning om sponsorat i system. På deres hjemmesider kan man derfor finde en del informationer om hvad de vægter højt og hvordan man søger. Disse er dog kun eksempler – og I vil kunne finde noget lignende hos en masse andre store danske og internationale virksomheder – især dem som har deres produkter rettet mod private forbrugere på det danske marked:
 
Kims

OK

Søg fonde

Der findes en række fonde, som årligt uddeler store beløb til danske sportsklubber. De forskellige fonde kan have forskellige fokusområder, men fælles for dem er det, at de ikke forventer at få noget til gengæld for støtten. Ofte skal støtten dog søges til et meget konkret formål f.eks. en event.

Generelt fungerer ansøgninger til fonde sådan, at man indsender en beskrivelse af hvad pengene skal bruges til, samt et meget kort budget, hvis der indgår omkostninger til flere forskellige dele. Hvis I bliver bevilget støtte fra en fond vil det ofte foregå således, at I bliver tildelt enten hele eller en del af det ansøgte beløb. Det er vigtigt at egenfinansieringen også fremgår af budgettet, fordi det synliggør hvor meget i engagerer jer i projektet.
 
Inden der tages kontakt til fonden, er det derfor vigtigt, at I sætter jer grundigt ind i hvilken strategi og hvilke mål, den enkelte fond har med sine almennyttige uddelinger. Nogle har en decideret strategi, andre har nogle strategiske pejlemærker og andre bare en enkelt overskrift på deres fundats. Inden I gør noget som helst andet, skal I have en realistisk forventning om, at projektet falder inden for fondens rammer. Hvis I tror, det er tilfældet, er det en rigtig god tidsmæssig investering at tage en uforpligtende kontakt til fonden for at høre, om projektet overhovedet er inden for fondens strategiske skydeskive.

Ønsker I støtte til et mindre meget konkret projekt, og dermed færre penge, kan i sagtens sende en ansøgning uden foregående kontakt med den pågældende fond, men husk stadig at sætte jer godt ind i fondens fokusområde så i sikre jer at jeres ansøgning er relevant. Send en ansøgning der kort forklarer, hvad formålet med projektet er, og hvilken forandring, I forventer, det vil skabe. 

Her er en række gode råd til, hvad der kan øge sandsynligheden for at I modtager støtte fra en fond uanset projektets størrelse:

  • Læs om den enkelte fonds fokusområder, samt hvad der tidligere er tildelt støtte til, inden I søger. Ud fra dette kan I vurdere om den enkelte fond er relevant for jer, samt hvad I bør lægge vægt på I jeres ansøgning.
  • Skriv en kort og præcis ansøgning, hvor beløb, formål og det I ønsker støtte til tydeligt fremgår. De fleste fonde modtager mange ansøgninger, så hvis disse ting ikke tydeligt fremgå vil det ofte mindske sandsynligheden for at I bliver udvalgt. Læg vægt på hvordan jeres projekt støtter op om fondens fokusområder.
  • Søg om et beløb som er realistisk, når I sammenligner med hvad der tidligere er tildelt til lignende formål. Man vil nemlig ofte kunne finde oplysninger om tidligere modtagere af støtte på den enkelte fonds hjemmeside.

Herunder er der opridset en række fonde, som hvert år uddeler større beløb til danske sportsarrangementer. Derudover vil I også kunne google jer til flere fonde, som kunne være relevante for jer at søge:

Tuborgfondet
Om fonden
Ansøg

Albanifonden
Om fonden
Ansøg

Fondsansøgning kræver lidt gåpåmod og tålmodighed. 9 ud af 10 ansøgninger får afslag – også gode ansøgninger får afslag! Det skrives ikke for at tage modet fra jer ift. at søge fonde, men fordi I skal vide, at I sagtens kan have et godt projekt og en god ansøgning uden at få den ønskede støtte. Regn derfor med at I skal sende mere end én ansøgning.

Søg støtte fra kommunen

Alle kommuner skal yde støtte til foreninger og aktiviteter rettet mod børn og unge. Hvis I er officielt registreret som forening og har spillere under 25 i klubben vil I derfor altid kunne få støtte. Det er dog individuelt fra kommune til kommune hvordan støtten beregnes.

Der findes som udgangspunkt tre typer tilskud I kan modtage fra kommunen:

  • Aktivitetstilskud (er ofte direkte relateret til antallet af medlemmer under 25 år)
  • Driftstilskud
  • Andre særlige tilskud (ydes i nogle kommuner)

Skal I søge midler til et særligt projekt, er det altså den sidste der er relevant. Får I ikke allerede støtte ifb. med daglige aktiviteter og drift, anbefaler vi selvfølgelig at i tager fat i kommunen, men det er ikke det, det skal handle om her.

På jeres kommunes hjemmeside bør I kunne læse mere om, hvad I kan modtage i støtte og hvordan I søger. Alternativt kan I også tage direkte kontakt til kommunen for at høre nærmere om mulighederne. Vores erfaring er at kommunerne altid er hjælpsomme og samarbejdsvillige i disse situationer, selvom behandlingstiden på en ansøgning dog godt kan trække lidt ud.

Det er også muligt at samarbejde med kommunen på andre områder. F.eks. har mange kommuner et organiseret udbud af sommeraktiviteter til børn, hvor aktiviteter i Sjov Sommergolf vil passe perfekt ind. Nogle kommuner yder økonomisk støtte i denne forbindelse, mens andre bakker op om aktiviteterne ved at promovere det direkte til alle børn og unge i kommunen. Læs mere her.

Crowdfunding

En utraditionel måde at skaffe støtte til jeres projekt er gennem crowdfunding. Det er især relevant hvis I har et bredt netværk som kunne være interesseret i at støtte jer med mindre beløb.

Den helt grundlæggende tanke bag online crowdfunding er, at I opretter et formål som I ønsker støtte til og angiver det nødvendige beløb. Herefter vil familie, venner, netværk og andre der ønsker at støtte jer, have mulighed for at give penge til det givne formål.

I vil kunne tilbyde modydelser alt efter hvor stor støtten er. Dette er ikke en nødvendighed, men vil ofte være en fordel for jer. I vil derfor f.eks. kunne finde inspiration til gode modydelser, som ikke nødvendigvis koster jer noget, ved at kigge på andre succesfulde crowdfunding projekter.

Nogle af de bedste råd i forhold til crowdfunding er følgende:

  • Lav en kort of præcis beskrivelse af, hvad I ønsker støtte til og hvor meget det vil betyde for jer at modtage støtten. Da støtten ofte vil komme fra det helt nære netværk kan den sidste del være af stor betydning.
  • Sørg for at få delt linket til jeres crowdfunding gennem alle tænkelige medier – dog på en måde hvor det ikke kommer til at fremgå som spam. Mails til familie og venner, samt opslag på jeres facebookside er bare to muligheder.
  • Find inspiration I andre succesfulde crowdfunding projekter. Dette gælder f.eks. både i forhold til beløb, formål og beskrivelse.

Der findes forskellige steder hvor man kan oprettet crowdfunding projekter. Et af de etablerede muligheder i Danmark er Booomerang Crowdfunding, hvor I både kan læse nærmere om crowdfunding samt oprette jeres projekt.