Betydning af ”begynder at indtage sin stance til slaget”.

Regel 10.2b(4) tillader ikke en spiller at have sin caddie bevidst stående på eller tæt på en forlængelse af spillelinjen bag bolden af nogen grund, når spilleren begynder at indtage sin stance til slaget. Referencen ”til slaget” betyder det slag, der ender med at blive udført.

Spilleren begynder at indtage stance til slaget, der faktisk udføres, når spilleren har mindst en fod i position til denne stance (DGU: jvnf. Fortolkning 10.2b(4)/1).

Hvis en spiller flytter sig, har spilleren ikke indtaget sin stance til slaget som udføres, og andet punkt i Regel 10.2b(4) gælder ikke.*

Hvis en spiller indtager sin stance, når caddien bevidst står på eller tæt på en forlængelse af linjen bag bolden, er der derfor ingen straf efter 10.2b(4), hvis spilleren flytter sig og ikke begynder at indtage stancen for det slag som faktisk udføres, før caddien har flyttet sig fra sin position. Dette gælder hvor som helst på banen.*

At flytte sig betyder, at spillerens fod eller krop ikke længere er i en position, hvor der kan gives hjælp til at sigte på den planlagte spillelinje. (Tilføjet 2/2019)

*DGU: I den eksisterende tekst i Reglen står der specifikt, at man ikke kan undgå denne straf ved at træde væk – undtagen på greenen. Derfor er dette faktisk en ændring af Regel 10.2b(4), som dermed overflødiggør Undtagelsen om greenen, og samtidig ændrer Regelteksten i andet punkt til de facto at skulle læses således (der er fjernet et ”ikke”):

  • Hvis spilleren indtager sin stance i strid med denne Regel, kan spilleren undgå straf ved flytte sig.