Hjælp til opstilling før spilleren er begyndt at indtage sin stance til et slag.

Fortolkning 10.2b(4)/1 forklarer, at det primære formål med Regel 10.2b(4) er at sikre, at det at sigte mod det planlagte mål er en udfordring som spilleren skal klare alene.

I en situation hvor en spiller endnu ikke er begyndt at indtage sin stance til slaget, men:

  • spillerens fod eller krop er tæt på en position, hvor det kan være nyttigt at få hjælp til at sigte, og
  • caddien bevidst står på eller tæt på forlængelsen af spillelinjen bag bolden,

anses spilleren for at have begyndt at indtage sin stance til slaget (selvom en fod ikke er i en sådan position), men kun hvis caddien hjælper spilleren med at sigte.

Hvis der gives hjælp til at sigte, men spilleren flytter sig, før slaget udføres og caddien flytter sig fra spillelinjen bag bolden, er der ingen overtrædelse af Reglen. Dette gælder hvor som helst på banen.

Hjælp til at sigte inkluderer, når caddien giver hjælp ved at stå bag spilleren og går væk uden at sige noget, men ved at gøre dette signalerer til spilleren, at denne sigter korrekt mod det tiltænkte mål.
(Tilføjet 2/2019)