Når klubben har tilmeldt sig Sjov Sommergolf kan man med fordel gøre sig nogle indledende overvejelser.

Det anbefales, at der nedsættes en lille styregruppe til dette, som kan delegere arbejdet til de øvrige frivillige, når en ramme om jeres Sjov Sommergolf aktiviteter er på plads.

HVOR MANGE DAGE SKAL SJOV SOMMERGOLF VARE OG HVILKE?

Sjov Sommergolf dækker hele skolernes sommerferie. Mange børn, unge og forældre søger derfor sommerferieaktiviteter, på de tidspunkter hvor forældrene ofte arbejder, men børnene stadig har ferie.

Det er dog også vigtigt at være opmærksom på, om det er muligt at skaffe frivillige på ugedagene, ellers bør dette være lettere i weekenden.

Sjov Sommergolf skal ikke afvikles over flere dage. Det er alene klubben der afgør om man vil afvikle Sjov Sommergolf på en formiddag, en hel dag eller over flere dage. Når det er sagt, anbefaler DGU, at de samme børn kan deltage flere dage, hvis klubben har overskud og ressourcer til det – da børnene på den måde kan nå at opleve de forskellige sportslige og sociale ting golfen har at byde på og få en fornemmelse af udvikling når de begynder at ramme bolden ”godt”. Evalueringer af tidligere år har vidst, at andelen der melder sig ind i golfklubben efterfølgende stiger markant jo flere dage børnene har været i klubben.

Eksempler:

Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
Alternativ 1 Kl. 9-15 Kl. 9-15 Kl. 9-20
Alternativ 2 Kl. 9-15 Kl. 9-15 Kl. 9-15 Kl. 9-15 Kl. 9-15
Alternativ 3 Kl. 9-16 Kl. 9-20
Alternativ 4 10.00 –
overnatning
– 15.00

Der er mange muligheder i forhold til formatet: f.eks. Juniorcamp (med eller uden overnatning), ”pasningstilbud”, ven-/venindedag (med eller uden overnatning), drop-in-drop-out, åbent hus, Samarbejde med kommune om “aktiv ferie”, bedsteforældredage, familiedage osv. Klubben kan sagtens vælge andre alternativer til ovenstående forslag.

RESSOURCER I FORM AF FRIVILLIGE OG TRÆNERE

At komme som ny til en golfklub kan være svært, uanset om man er ung eller gammel. Det er selvfølgelig essentielt, at man føler sig velkommen og bliver modtaget med åbne arme. Der skal være nogen til at tage imod og til at besvare spørgsmål, og der skal være planlagt et sjovt program. Derfor er der brug for hænder. Overvej derfor hvem I vil- og har mulighed for at inkludere i Sjov Sommergolf:

  • Klubbens træner(e)?
  • Juniortrænere?
  • Frivillige?
  • Klubbens nuværende juniorer/ynglinge? (som mentorer, trænerassistenter, frivillige på anden måde etc.)
  • DGUs Juniorkonsulenter?DGU tilbyder alle klubber at få tilknyttet en juniorkonsulent gratis, der kan hjælpe med at løfte opgaven med at planlægge og gennemføre Sjov Sommergolf og det er helt gratis.
  • Andre?

Få hænder betyder ikke, at man ikke kan gennemføre succesfulde aktiviteter under Sjov Sommergolf. Hvis I er bevidste om, hvor mange ressourcer I har til rådighed, kan I planlægge et program, der ikke bliver for omfangsrigt, og dermed sikre kvalitet i de aktiviteter der gennemførers, så de deltagende børn og unge får en kanon oplevelse og får lyst til at melde sig ind i klubben. Dansk Golf Union har i denne guide under de forskellige aktivitetsforslag forsøgt at give et overblik over arbejdsopgaver i forbindelse med at planlægge og gennemføre den pågældende aktivitet. Det kan være en god ide at henvende jer til mulige frivillige med konkrete opgaver som I ønsker hjælp til og vær opmærksom på, at det ikke må virke alt for uoverskueligt at hjælpe til – At bage en kage er også en stor hjælp!

Det anbefales endvidere, at klubben informerer sine medlemmer om, at klubben engagerer sig i Sjov Sommergolf for at rekruttere nye juniorer og fordelene ved at tiltrække nye juniorer. Det giver medlemmerne mulighed for at tage ejerskab på projektet, være med til at udbrede kendskabet og tilbyde sig som frivillig – hvem ved, måske får I hjælp fra steder I ikke drømte om at spørge.

MÅLGRUPPEN

Har man i klubben et ønske om at tiltrække en bestemt målgruppe, det kunne være en bestemt aldersgruppe eller køn, bør man have det med i overvejelserne, når formatet af Sjov Sommergolf bestemmes og aktiviteterne udvælges.

Det kan være en fordel at snævre målgruppen en lille smule ind, da alderen og kønnet kan have indflydelse på hvilke aktiviteter (både golfrelaterede aktiviteter og sociale aktiviteter) børnene finder sjove og lærerige.

Hav også målgruppen for øje, når der skal følges op på Sjov Sommergolf. Det er vigtigt at I har et produkt at tilbyde den målgruppe I satser på fremadrettet, så det er attraktivt for dem at melde sig ind i klubben. Er der en gruppe som I ikke har noget godt produkt til, bør I måske satse på en anden målgruppe end denne.

AKTIVITETER

“Hvordan skal vi tiltrække børn og unge til vores Sjov Sommergolf?”
Dansk Golf Union har i denne guide forsøgt at give nogle forskellige bud på nogle gode rekrutteringsaktiviteter. De kan findes i kap. 2.
Det anbefales, at klubben minimum gennemfører én aktivitet, der har til formål at rekruttere børn og unge til Sjov Sommergolf – det kan være en af aktiviteterne beskrevet i denne guide eller en aktivitet I selv har udviklet.

Når I har besluttet, hvordan I vil tiltrække børn og unge til jeres Sjov Sommergolf aktiviteter, er det tid til at overveje, hvad de skal lave når de er på besøg i golfklubben.
Dansk Golf Union har i denne guide også forsøgt at give nogle forskellige bud på nogle gode indholdsaktiviteter.

Det er vigtigt, at der vælges aktiviteter, der matcher det omfang og de ressourcer klubben har til rådighed. Det anbefales, at klubben minimum vælger en golfrelateret aktivitet (find inspiration i kap. 3) samt en social aktivitet (find inspiration i kap. 4), da det har vist sig at et godt socialt miljø er meget afgørende for, om et barn vælger en sportsgren til eller fra.

OPFØLGNINGSJOV SOMMERGOLF

Selvom vi stadig er i indledningen er det godt at gøre sig nogle overvejelser i forhold til opfølgningen på Sjov Sommergolf, fordi det jo rigtig gerne skulle blive til mange nye indmeldelser. At have styr på denne fase afspejler, at der tilbydes et produkt med høj kvalitet. Dette er afgørende når børn og unge vælger, hvilken sportsgren de vil dyrke. Dansk Golf Union har i denne guide forsøgt at give nogle bud på hvordan man kan følge op på arrangementerne og hvilke informationer der er gode at have fokus på, læs mere i kap 5.

KOMMUNIKATION

Udover at Dansk Golf Union varetager en landsdækkende kampagne, vil vi også gerne hjælpe klubberne med kommunikationen omkring Sjov Sommergolf. F.eks. ved at hjælpe med en PR-kampagne på klubbens website og sociale medier og ved at give adgang til grafiske materialer både digitalt og på print.

Det er værd at overveje at uddelegere kommunikationen til en kommunikationsansvarlig. Læs mere om hvad der er god kommunikation i kap. 6. Her kan I ligeledes finde kommunikationsguide og materialer.

DET VIDERE ARBEJDE MED SJOV SOMMERGOLF

Efter de indledende tanker omkring Sjov Sommergolf kan det være en fordel at fordele opgaver imellem flere personer. Se liste over opgaver