Submitted by Anonymous (not verified) on
Leads_screeens.jpg

Leadgenerering er stadig vejen til nye spillere efter pandemien

I den første sæson efter corona skal rekruttering af nye spillere igen i fokus.

Leadgenerering var ikke en del af golfsportens terminologi før i 2019, hvor en lille gruppe danske klubber for første gang brugte det til at komme i kontakt med personer, der potentielt kunne blive golfspillere.

Redskabet, som bruges gennem facebook, har vist sig at være enormt effektivt.
 

- Leadgenerering er kommet for at blive. Flere klubber nævner at medlemmer bestemt ikke kommer af sig selv, og at det kræver at klubberne er proaktive hvis de ønsker vækst, siger Sebastian Czyz Bendsen.

Han er konsulent i Dansk Golf Union og arbejder specifikt med rekruttering gennem leadgenerering.

På det område er dansk golf i en lidt speciel periode. Under pandemien var rekruttering nemlig en forholdsvis nem disciplin.

Stribevis af andre tilbud var lukket og tusindvis af danskere fik øjnene op for golfens lyksaligheder.

Nu er samfundet fuldstændig genåbnet.
 

- Lige nu er der 40 klubber i Danmark, der arbejder med leadgenerering i løbet af foråret. Vi ønsker dog at udbrede rekrutterings kalenderen så det bliver en mulighed for klubberne gennem hele året. Det kræver et andet setup, men der er enkelte klubber som prøver andre muligheder. Senest har vi haft 9 klubber som var med i et off-season forløb her i vinter, lyder det fra Sebastian Czyz Bendsen. 

De 14 af dem er klubber, der ikke anvendte leadgenerering før.

 

I 2020 var der 27 klubber, der anvendte leadgenerering. I 2021 var tallet 44 klubber.

 

Succesraten er høj

Leadgenerering går kort fortalt ud på, at klubben via den eksterne partner Funnel First Media markedsfører en oplevelse i klubben via facebook. Når en person tilkendegiver, at han eller hun er interesseret, kaldes vedkommende et lead. Derfor hedder metoden leadgenerering.

Sidste år dukkede omkring 60 procent af alle leads op til en golfdag arrangeret af klubben. Det tal er nu steget til over 70 procent, fordi Dansk Golf Union og klubberne i samarbejde med Funnel First har videreudviklet og forfinet processen. Målet er at ramme de 80 procent. 
 

- Der er enkelte klubber, der lige nu ligger på en konverteringsprocent på 100 fra fremmødt til prøvemedlem, fordi de har formået at skabe nogle spændende golfdage til dem, der dukker op. Det er disse oplevelser, feedback osv, som vi i DGU gør alt hvad vi kan for at dele med de andre klubber. Vi ønsker at skabe et fællesskab hvor vi hjælper hinanden, deler gode ideer og optimerer processerne sammen, lyder det fra Sebastian Czyz Bendsen.
 

De mennesker, der tilmelder sig via facebook er typisk meget tilbøjelige til at fortsætte med golf på sigt. Der er også nogle, der møder frem og ser det som en oplevelse og ikke mere, hvilket er helt fint. Kan klubberne skabe en fantastisk oplevelse, har de gjort det bedst mulige stykke markedsføring, som er guld værd.

Sebastian Czyz Bendsen forklarer, at digital markedsføring af denne art er en vigtig del af vejen frem for klubberne.
 

- Vi vil komme til at se flere online kampagner. Og jo flere, der snakker om golf derude, jo bedre. Som golfklub er det vigtigt at sætte sig ind i den digitale verden. Digitale platforme vil udgøre en stor mulighed for rekruttering for alle klubber, siger Sebastian Czyz Bendsen.

Umiddelbart tyder det på, at klubberne skal regne med, at et lead i gennemsnit koster 160-200 kroner i markedsføring.
 

- Det er klart, at klubberne skal betragte kampagner som disse som en investering, men når man ser på den livstidsværdi, som et nyt medlem repræsenterer, så er leadgenerering en virkelig god investering, siger Sebastian Czyz Bendsen.

Han nævner, at golfklubber over hele Europa i højere og højere grad bruger online markedsføring, influencere på sociale medier og andre lignende tiltag for at rekruttere flere golfspillere, og skabe større bevidsthed om sporten. 

Rekrutteringsprojekter som Kvinder & Golf og Golfens Dag har også har vist, at leadgenerering giver gode resultater.

 

Interesseret i at høre mere? Så kontakt os:
 

Sebastian Czyz Bendsen

Projektleder udvikling - leadgenerering

Mobil: +45 29 93 20 93  
Mail: scb@dgu.org