Asserbo Golf Club har være pilotprojekt-klub i 2024 og deler her deres erfaringer.
Af Mia Schultze, koordinator for juniorpilotprojekt i Asserbo Golf Club
“Kan børn virkelig spille golf?”
Netop det spørgsmål har vi ofte fået stillet i Asserbo Golf Club. Spørgsmålet blev drivkraften bag en række markedsføringindsatser i 2024. Indsatserne skulle demonstrere, at ja – golf er også for børn. I denne artikel deler vi ud af vores dugfriske erfaringer med at sætte fokus på rekruttering af juniorspillere.
Konklusionen er klar: Vores benarbejde i 2024 er et godt afsæt for at arbejde videre med rekruttering igen i 2025.
Som så mange andre klubber har vi oplevet et dalende medlemstal blandt de yngste spillere i løbet af de sidste mange år. I 2024 tog vi tyren ved hornene og vendte blikket indad. Vi stillede os selv spørgsmålet: Hvad kan vi som klub gøre for at vende tendensen? Med afsæt i budskabet “Golf er OGSÅ for børn” har vi gjort det synligt udadtil, at børn kan spille golf, og at de er mere end velkomne i klubben.
Se nogle af materialerne fra Asserbo nederst.
Vi vil være det oplagte lokale sportstilbud for børn
Vi har en ambition om at blive et velkendt lokalt sportstilbud for børn. Den dag, hvor børn og forældre i lokalområdet sidder omkring middagsbordet og drøfter, om børnene eller hele familien skal gå til golf, er vi virkelig lykkedes.
Vores ambition drev os til at sætte spot på at gøre vores tilbud til børn mere tydelige. Et oplagt sted at starte var at udarbejde holdbeskrivelser for alle juniorhold. Det gør det nemmere for mange både ansatte og frivillige at markedsføre vores tilbud til børn.
Med holdbeskrivelserne på plads kunne vi:
synliggøre vores tilbud på vores hjemmeside,
udarbejde flyers med holdbeskrivelser. De står nu synligt fremme i klubben, og er blevet delt ud på lokale skoler og daginstitutioner,
markedsføre tilbuddene i en lang række lokale Facebook-grupper og lave annoncer på Facebook, og
få bragt artikel i lokalpressen med budskabet “Golf for hele familien”.
Vores digitale tilstedeværelse under lup
Vi erkendte, at vi fotos af børn på vores digitale platform var så godt som totalt fraværende. Det var et oplagt sted at starte. Her var, hvad vi gjorde:
Tog en masse fotos af børn i alle aldre til træningerne (og brugte DGU’s fotos af børn). Alle fotos blev gemt på vores fællesdrev, så de kan benyttes i forskellige sammenhænge fremadrettet.
Ændrede eksisterende fotos på forsiden af hjemmesiden, vores eksterne Facebook-profil og interne Facebook-grupper til fotos af børn.
Lavede løbende opdateringer om golftræning for børn på vores Facebook-kanaler.
Man skal kunne kravle, før man kan gå
Det velkendte ordsprog gælder også, når det handler om rekruttering. Vores indsatser har ikke resulteret i, at børn og unge nu kommer væltende ind i klubben. Er indsatsen så spildt? Nej, langt fra. Vi har arbejdet målrettet med et område, som ikke før har været prioriteret, og vi er kommet godt fra start.
Vi har fået en palette af markedsføringsmaterialer, som skal anvendes i stor stil fremover.
Vi har gjort det lettere (og sjovere) for eksisterende medlemmer i klubben at udbrede kendskabet til vores tilbud til børn.
Vi har endnu engang demonstreret overfor os selv, at vi kan kaste os ud i nye udfordringer og sammen finde fornuftige løsninger.
Vi har alt i alt mange gode eksempler på best practice, som giver os mod på at arbejde videre med at få antallet af juniorer i golfklubben til at vokse.
Eksempler på materialer
Hjælp - mit barn er startet til golf (pdf)
Golf er også for børn - Folder (pdf)
Golf er også for børn - flyer (png)
Eksempel på folderen er også herunder.