Dansk Golf Union søger nu fem nye golfklubber til at være en del af det spændende pilotprojekt, der har fokus på at styrke børne- og ungeområdet i golfklubberne. Projektet, der startede sidste år, har allerede vist positive resultater, og nu åbner vi for en ny runde, hvor klubber kan ansøge om at blive en del af testperioden i 2025, med mulig forlængelse i 2026.
Baggrund for projektet
I løbet af de seneste år har vi set en tilbagegang i antallet af børn og unge, der spiller golf. Denne tendens står i kontrast til udviklingen i andre lande, hvor det er lykkedes at fastholde de yngre golfspillere. For at vende denne udvikling og skabe et stærkt fundament for børne- og ungearbejdet i klubberne har DGU igangsat et pilotprojekt med ansættelse af en koordinator til at udvikle og drive børne- og ungeområdet. Projektet startede op i 2024, hvor DGU i samarbejde med 10 klubber ansatte en børne- ungekoordinator. Vi søger nu nye klubber til at være med. Det forventes at nogle af klubberne fra 2024 forlænger samarbejdet og fortsætter sammen med de nye klubber i 2025.
En af de nuværende koordinatorer udtaler:
"Projektet giver meget stor mening i golfklubben. Det giver et løft til børne- og ungeafdelingen og skaber mere liv, opbakning og flere aktiviteter. Vi har oplevet flere børn på banen og en sprudlende juniorafdeling - det gør en kæmpe forskel."
Læs eventuelt mere om de nuværende pilotprojektklubber og deres initiativer her.
Hvad indebærer projektet?
Projektet er en test, hvor golfklubber ansætter en børne- og ungekoordinator for en periode på 1-2 år. Ansættelsen skal indbefatte mindst 300 timers arbejde om året, hvor koordinatoren får ansvar for at udvikle klubbens børne- og ungemiljø, i samspil med bl.a. børne- og ungeudvalget, træneren, samt klubbens bestyrelse og daglige ledelse, med henblik på at blive flere børn og unge i klubben.Testperioden vil strække sig over hele 2025, med mulighed for forlængelse i 2026.
En udbygning af samarbejdet til 2026, forudsætter at handlingsplaner og målsætninger følges, samt at de ønskede resultater opnås i 2025. Støtten fra DGU i år to vil være 25.000 kr., og klubben skal selv dække det resterende beløb, samtidig med at ansættelsen fortsættes under samme betingelser, omfang og med den samme person. Desuden skal der være en plan for, hvordan viden og ressourcer forankres i klubben, så de bibeholdes i klubben når den økonomiske støtte fra DGU udløber i 2027.
Dansk Golf Unions forpligtelser
- DGU bidrager med 50.000 kr. i tilskud til hver af de deltagende golfklubber
- DGU uddanner de ansatte børne- og ungekoordinatorer i de anbefalinger og den viden, der er på området omkring børn og unge herunder, hvordan de sikrer god trivsel og en meningsfuld involvering i børne- og ungearbejdet
- DGU skaber og driver et netværk for de ansatte børne- og ungekoordinatorer, så sparring, vidensdeling og formidling af relevant viden sikres på tværs af projektets klubber
- DGU forpligter sig til at bakke op om og hjælpe klubben i forbindelse med ansættelsesprocessen, strategien samt en konkret handlingsplan for projektet.
- DGU forpligter sig til at komme på to praktiske klubbesøg i den enkelte klubs eksisterende træning, til sparring og refleksion mellem trænere, frivillige trænere, koordinator og juniorudvalg.
- DGU formidler erfaringer, resultater og best practices, som opsamles i testperioden til alle interesserede golfklubber, bl.a. via landets juniordistrikter
Golfklubbens forpligtelser
- Golfklubben bidrager med minimum 50.000 kr. til ansættelsen af en børne- og ungekoordinator, enten via egenfinansiering, fonde eller sponsorater
- Klubben skal have et tilstrækkeligt budget på børne- ungeområdet til, at der kan laves nye tiltag og ændringer.
- De minimum 300 timers ansættelse skal lægges ovenpå det eksisterende setup omkring børn og unge. Vi gør opmærksom på, at timerne ikke kan bruges som trænertimer.
- Den ansatte børne- og ungekoordinator får opbakning/mandat til at understøtte og udvikle børne- og ungeområdet i golfklubben. Det er særligt vigtigt at bestyrelsen bakker op om- og vil projektet.
- Golfklubben gennemfører ansættelsesprocessen omkring at finde den rette person til opgaven, der passer godt ind i klubben. Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at ansætte en træner, der har en eksisterende kontrakt i klubben.
- Ansættelsen skal løbe over hele 2025 med start i januar 2025 og slut i december
- Golfklubben fastsætter ambitiøse vækstmål for børne- og ungearbejdet og implementerer DGU’s nye børne- og ungestrategi som en del af klubbens strategi på børne- og ungeområdet. Herunder efterstræbes det at opnå Børne- ungeløftet.
- Golfklubben er forpligtet til at deltage i uddannelse, netværk og klubbesøg indeholdt i projektbeskrivelsen.
- Golfklubben indsamler og deler den viden og de resultater som opnås gennem forløbet med distriktets/landets øvrige golfklubber
Vi håber, at flere klubber vil være med i projektet og har lyst til at eksperimentere med nye tiltag, der kan tiltrække flere børn og unge, samt skabe miljøer, som er attraktive for nutidens generationer af både børn, unge og deres familier.
Hvis din golfklub ønsker at deltage i dette projekt, bedes du indsende en motiveret ansøgning til DGU senest 20. oktober 2024 via denne formular.
Der vil blive lagt vægt på, at golfklubben kan forpligte sig til alle punkter beskrevet ovenfor, under ”Golfklubbens forpligtelser”. Skulle interessen for at deltage i projektet være meget stor, kan DGU ikke garantere, at alle ansøgere bliver en del af pilotprojektet, og vil vi bl.a. udvælge klubberne, så vi sikrer, at testklubberne er fordelt i hele landet. Da det er vigtigt, at vi på bagkant af projektet kan formidle en model, der er realistisk og mulig at implementere for en gennemsnitlig golfklub, uanset hvor i landet man er beliggende.
Foreløbig tidsplan
- Ansøgningsfrist: 20. oktober 2024
- Tilbagemelding til ansøgere: senest 25. oktober 2024
- Indgåelse af aftaler mellem udvalgte klubber og DGU: oktober 2024
- Online informationsmøde for alle deltagende klubber: 5. november 2024
- Opslag af jobbet som børne- og ungekoordinatorer: November/december 2024
- Forventet ansættelsesdato for koordinatorer: senest 1. januar 2025
- Uddannelse af ansatte børne- og ungekoordinatorer: 15. januar 2025
- Arbejdsdag med Handlingsplanen (både klub og koordinator): 1. februar 2025
- Fastlæggelse af vækstmål og succeskriterier (samarbejde mellem klub, ansat og DGU): februar - marts 2025
- Online møder for ansatte hver 2. uge - torsdag kl. 8.45-9.30 (feb-dec)
- 1. og 2. praktisk klubbesøg aftales individuelt mellem klub og DGU (1. besøg: april-juni / 2. besøg juni-sep.)
- Deltagelse på distrikternes forårsmøder: februar - marts 2025
- Løbende status på handlingsplanen: april-november
- Mulighed for at søge om økonomisk støtte på 25.000 kr. til at køre projektet i 2026: September 2025
Bemærk, at tidsplanen kan ændres eller justeres efter behov for at sikre, at projektet forløber smidigt og effektivt.