INTRO:
Dansk Golf Union bringer cases fra de danske golfklubber som en del af Klubnyt. Idéen med cases på aktiviteter og tiltag i klubberne handler om at inspirere klubberne til selv at lave tiltag og ændringer.
Vores mål er at de starter overvejelser i klubben om tingene kan gøres på en anden måde, men de er ikke en egentlig anbefaling fra vores side om at alle kan/skal implementere det i netop deres klub.
De mange cases vil løbende blive lagt ind på hjemmesiden og vil udkomme en gang om året i en Ipaper.
SUCCES MED GOLFENS DAG I SVENDBORG GOLF KLUB
Af Nikolai Jørgensen
Den 17. april blev der i mange golfklubber rundt omkring i Danmark afholdt Golfens Dag. Golfens Dag er et åbent hus-arrangement i foråret, hvor golfklubberne inviterer alle der har interesse for sporten inden for. Arrangementet er stablet på benene af Dansk Golf Union og skal bidrage til at skaffe flere nye golfspillere til de danske golfklubber. Det varierer meget fra golfklub til golfklub hvad der sker af aktiviteter på Golfens Dag, men alle der deltager, får en god introduktion til golfsporten og alle dens glæder.
En af de klubber som fik rigtig meget ud af Golfens Dag i 2016 var Svendborg Golf Klub, som fik over halvdelen af de deltagende i Golfens dag til efterfølgende at melde sig ind i klubben.
Det følgende er interview med klubbens sekretariatschef Emil Nutzhorn:
Hvordan har I fået bredt budskabet om Golfens Dag ud?
- Vi startede med at annoncerer for Golfens Dag via Facebook og ved hjælp af vores medlemmer. Alle medlemmer, som tog en gæst med til Golfens Dag, kunne deltage i konkurrencen om en brunch for 25 personer i Svendborg Golfrestaurant. Derudover annoncerede vi i lokalaviser og undervejs viste P4 Fyn interesse for arrangementet bl.a. på grund af samarbejdet mellem Dansk Golf Union og Diabetesforeningen, og sådan blev budskabet om Golfens Dag også spredt.
Hvordan forløb Golfens Dag så i Svendborg Golf Klub?
- Dagen startede med at alle gæsterne blev modtaget af de 20 frivillige medlemmer som havde stillet sig til rådighed på dagen. Derefter blev der holdt en kort velkomst, hvorefter gæsterne blev delt op i fir-femmandsgrupper, alle med en frivillig til at hjælpe. Gæsterne blev sendt ud til forskellige aktiviteter, nogle fik en rundvisning i golfklubben, nogle blev sendt ned på driving range og fik introduktion til golfslagene. Derudover var der puttekonkurrencer, mulighed for at spille vores par-3 bane og vores 9-hullers bane og andre konkurrencer; bl.a. "Det muntre køkken" hvor der blev opstillet tallerkner mm. som man kunne slå efter og smadre. Efter aktiviteterne sluttede vi af inde i klubhuset, hvor gæsterne fik tilbudt pølser. Samtidig afholdt vi en spørgerunde, hvor to af vores medlemmer stillede sig til rådighed.
Hvad fik I ud af holde Golfens Dag?
- På dagen havde vi 100 gæster, hvilket er 25% mere end hvad vi havde sidste år. Ud af de 100 gæster er der efterfølgende 54 der har meldt sig ind i klubben som prøvemedlemmer, hvilket vi er meget tilfredse med. Grunden til at vi har haft den succes vi havde, er fordi vi har lært noget i forhold til sidste år mht markedsføring. Vi har fået aktiveret medlemmerne på en anden måde og motiveret dem til at medbringe gæster, hvilket har været en stor del af det.
Hvis du skulle give tre råd til andre golfklubber, som måske ikke har haft den samme succes hvad ville de så være?
- Aktivere egne medlemmer! Få dem til at lokke deres venner med ud og opleve golf. Vi havde i år konkurrencen om at vinde en brunch, hvilket motiverede medlemmerne til at medbringe en eller flere gæster.
- Tænk kreativt! Vi havde i år stillet op med det "Det muntre køkken" og havde også en vaskemaskine gæsterne kunne prøve at chippe en bold op i. Det gjorde at gæsterne fik en sjov tilgangsvinkel til sporten.
- Klæd de frivillige godt på! Det er vigtigt at de frivillige kommer med energi som smitter af. Det gør oplevelsen for gæsterne bedre. Man kunne for eksempel starte et udvalg med 4-5 medlemmer, som virkelig brænder for netop rekruttering af nye medlemmer, og som kan bidrage med meget.