Når der er godt med makreller i vandet gælder det om at have det rigtige net at kaste ud.
Nu findes der flere måder at få mennesker ud og prøve golf, men adskillige klubber får sig lige en aha-oplevelse med leadgenerering gennem Facebook i en tid, hvor golf har gunstige rekrutteringsvilkår.
- De første resultater er meget opløftende, siger Kim Uldahl, der er udviklingskonsulent i Dansk Golf Union.
Han hæfter sig blandt andet ved, at 60 procent af dem, der kommer ind i golfsporten via leadgenerering, er kvinder. Et klart flertal af vores eksisterende golfspillere er mænd.
Leadgenerering går ud på, at golfklubben får et eksternt firma til at markedsføre en golfoplevelse i golfklubben via sociale medier. En person der tilkendegiver, at vedkommende ønsker at købe denne golfoplevelse kaldes et lead - deraf navnet leadgenerering.
De flere end 20 golfklubber samarbejder med Funnel First Media om leadgenerering. Funnel First Media målretter to kampagner mod kvinder og to kampagner mod mænd.
Erfaringer viser, at de personer der tilmelder sig, er meget tilbøjelig til at fortsætte med golf på sigt.
- De seneste to arrangementer vi har afholdt for vores leads, har været en stor succes. Først valgte fem ud af seks deltagere at fortsætte i klubben som prøvemedlemmer, og ved det seneste arrangement valgte syv ud af otte at fortsætte som prøvemedlemmer - hvilket vi naturligvis er meget stolte af og glade for, siger Lone Neupart, klubsekretær i Give Golfklub.
I Morsø Golfklub lykkes man også med at finde nye medlemmer via danskernes foretrukne sociale medie.
- Det går over al forventning. Vi modtager masser af leads, og de brænder for at komme i gang. Vi har afholdt to arrangementer i golfklubben med i alt 11 deltagere. 4 havde tidligere spillet golf - de har meldt sig ind. 6 er begyndt på et begynderforløb, mens en overvejer at begynde. Så vi er meget tilfredse, siger Bent Madsen fra begynderudvalget i Morsø Golfklub.
En mindre gruppe klubber samarbejdede med Funnel First om leadgenerering allerede i sensommeren 2019.
Nu er flere end 20 klubber i gang, og de har i gennemsnit opnået 57 leads.
- Der er en meget høj kvalitet på de leads, klubberne modtager. Det er lokale, der virkelig ønsker at komme i gang og altså også kvinder, som er utilbøjelige til at tage ud i golfklubben alene, men tager en eller flere veninder med, siger Kim Uldahl.
Kampagnerne er geografisk målrettet, hvilket er årsagen til, at det er folk fra lokalområdet, der kommer ud i golfklubben.
Kim Uldahl nævner som eksempler, at Hørsholm opnåede 32 leads på 4 dage, Blokhus opnåede 57 leads på 8 dage, Langesø opnåede 143 leads på 14 dage, Hammel fik 52 leads på 12 dage og det er blot nogle få eksempler fra det danske golflandskab.
Du kan læse mere om leadgenerering her
Klubben er velkommen til at kontakte udviklingskonsulent Kim Uldahl på kue@dgu.org eller 2136 0698 og høre mere.