Submitted by hkr on
familiedag markedsføring

Sådan foregår annoncering for Familiedag

Vores ambition er, at annoncering til familiedag gerne skal være så god og nem en oplevelse for jeres klub som muligt. Den måde vi kan gøre det bedst på er ved at du har så meget info som muligt omkring, hvad du kan forvente.

Hvor vises annoncerne?

Annoncerne vises på Facebook, Instagram og Facebooks samarbejdspartnersider, som hedder Audience Network. Kampagnen bliver hele tiden optimeret, sådan så kampagnen vises der, hvor der er flest i målgruppen, som har lyst til at deltage.

Hvem vises kampagnen til?

Kampagnen vises primært til forældre med børn i aldersgruppen 3-17 år. Derudover vises annoncen også sekundært til bedsteforældre, søskende og andre familiemedlemmer.

Hvordan ser annoncerne ud?

Annoncerne kommer i forskellige formater – både kvadratisk, højformat og bredformat. Dertil vil teksten være placeret forskellige steder omkring annoncen afhængigt af formatet.

Annoncen bliver specificeret til dit lokalområde og din klub – nemlig med logo, adresse samt den tid, program og dato du ønsker for arrangementet. Har i egne billeder med målgruppen, må i meget gerne sende disse til Nathalie (nabe@dif.dk) og så bliver de inkluderet i annoncen.

Alle annoncer sættes primært op med et såkaldt video-diaz, hvor man ser en video med billeder der skifter efter 1 sekund. Årsagen til det hurtige skift er, at opmærksomheden på Facebook generelt kun er 3 sekunder inden de scroller videre – så derfor er de skiftende billeder med til at skabe blikfang, ligesom brugeren når at se tre glade situationer, som gerne skal fange deres interesse og få dem til at stoppe op og se annoncen.

Et eksempel på en annonce

 

Teksten til annoncen er:

⭐Invitation til en familiedag med golf i [navn på klub] Golfklub🏌️🇩🇰

Er I klar til en gratis dag fyldt med sjov, grin og golf i lange baner⛳️? Saml familien og tilbring en uforglemmelig dag på golfbanen, hvor både begyndere og erfarne golfspillere i alle aldre kan deltage med hele familien - ganske gratis 📢

 ☀️ Dato: [indsæt dato]

💚 Tidspunkt: [indsæt tidspunkt]

📍 Sted: [indsæt adresse]

🏌️Hvad venter jer? Kvalitetstid med familien i den friske luft og med en golfkølle i hånden🏌️‍♀️. I kan låne udstyr i klubben, hvor i får [sæt ind hvad i får ud fra programmet] - for alle aldersgrupper 🎉

 Sæt kryds i kalenderen og meld dig til nu!

 

eksempel facebook annonce

Hvilke indstillinger er standard?


Annoncen vises i en radius af 17 km fra klubben, som holder arrangementet. I nogle byer, som er lidt mere landlige, kan det give mening at sætte radiusen op grundet en lavere befolkningsgruppe i området. Her må I meget gerne meddele, hvis I føler at dette gælder for jeres klub.

Vær opmærksom på, at folk kan dele annoncen, kommentere eller ’synes godt om’, hvilket gør, at deres netværk kan se dette. Disse visninger betaler vi ikke for, men dette betyder, at deres netværk kan se annoncen i områder som er i en større radius end i indstillingerne, hvorfor tilmeldinger fra disse områder ikke kan udelukkes. 

Årsagen til at radius er sat til 17 km er, at de deltagende gerne skal være indenfor et område, hvor de også helst skulle kunne blive medlemmer i klubben.


Hvilke informationer får du fra de indkommende leads?

 

Når folk melder sig til arrangementet via. annoncen, giver de følgende informationer:

  • Navn
  • Telefonnummer
  • E-mail
  • Adresse
  • Antal deltagere
  • Alders
  • Erfaringsniveau

     

Ønsker du andre informationer, kan vi sætte det op.

 

Hvordan kan du følge med i indkommende leads?

Du får et link til et Google Sheet ark, hvor du kan se indkommende leads i ”real-tid”. Dette betyder, at deltagerne automatisk kommer ind i Google Sheet-arket, når de tilmelder sig via Facebook. På denne måde, er arket altid opdateret med deltagerantal – I kan hele tiden følge med ved at klikke på linket.

Derudover får du også en mail hver fredag, hvor du får en oversigt over antal deltagere. Som udgangspunkt kan det for nogle, give mening at stoppe annoncerne når der er 60-70 deltagere, så I har ressourcer nok til at give deltagerne en god dag – men dette bestemmer den enkelte klub, og i skal blot sende en mail, når I har nået jeres max-kapacitet.

E-mails til deltagere:

 

Når deltagerne melder sig til arrangementet, ryger de automatisk ind i et e-mail program, som automatisk sender en mail med ”Tak for din tilmelding”. I denne mail får de en bekræftelse på, at de er tilmeldt, de kan se tid, sted og andre nyttige informationer.

I ugen op til arrangementet, vil de yderligere få en ”Husk du er tilmeldt familiedag”-mail. Denne sendes som en påmindelse til deltagerne, så de husker at de er tilmeldt familiedag. I denne mail får de igen info om tid, sted og dagens program, ligesom de opfordres til at melde afbud, hvis de skulle være forhindret i at komme.

 

Du kan se, hvordan disse mails ser ud her.

annonce eksempel
annonceeksempel

Hvordan foregår processen?


Ca. 4-5 uger før eventet bliver I kontaktet af Nathalie, som sender en mail til jer med info, link til lead-arket samt et link så I kan se annoncerne. Når disse er godkendt, vil annoncerne gå live i jeres område. Når annoncerne er live, vil I modtage et link til annoncen, som I med fordel kan dele på jeres klubs side, i lokale grupper osv. DGU har også lavet skabeloner til bl.a. plakat og flyers hvor I selv kan indsætte tekst og logo – og som kan hænges op og dele ud i klubben og lokalområdet. 

Link her: https://www.danskgolfunion.dk/materialer-til-familiedag-kampagner 

 

Nathalie vil løbende optimere annoncerne, så de giver det bedst mulige resultat med flest deltagere til arrangementet. Hver fredag modtager I en oversigt over, hvor mange deltagere I er oppe på. DGU sender en mail med gode råd til afholdelsen og opfølgningen ca. to uger inden jeres Familiedag. 

Ønsker I inspiration til dagen inden kan I finde det her: https://www.danskgolfunion.dk/inspiration-til-program-til-familiedag

 

Efter arrangementet er afholdt vil I modtage et evalueringsskema og efterfølgende en oversigt over, hvordan annoncerne har performet. Vi vil meget gerne høre jeres oplevelser med Familiedag, både hvordan dagen gik, antallet af besøgende, nye medlemmer samt forslag til hvad vi kan gøre bedre i fremtiden. Vi håber derfor meget I vil svare på evalueringen.