Submitted by rha on

Home button       Vejen til stor bane

Ungdom

..Banetilladelse

Vejen til stor bane-konceptet er et rigtig godt værktøj at bruge i forbindelse med at opnå banetilladelse for børn og unge. Dette skyldes at konceptet er udviklet til netop denne målgruppe og tager udgangspunkt i konkret læring direkte på banen samt undlader brugen af test og andre præstationsmål. 

 

Konceptet indeholder både træning i regler og spilforståelse, på et niveau, der gør at man kan opnå banetilladelse. 

 

Se gerne DGU’s anbefalinger på området her. 

 

Eksempel på organisering:

Ønsker man at bruge konceptet til banetilladelse, kunne det f.eks. konkret organiseres på følgende måde. 

  • Fastlæg spilledage, gerne så ofte som muligt, hvor børn og unge kan spille på den primære bane fra de fremskudte teesteder i teestedskittet. Sammensæt bolde med 2-3 børn, der spiller med en kompetent og engageret frivillig voksen der står for Vejen til stor bane i klubben. 
  • Hvis det er muligt, så sammensæt gerne boldene så børnene er nogenlunde på samme niveau golf-forståelsesmæssigt, så der er grundlag for nogle gode snakke på banen, hvor alle kan byde ind. 
  • Spil en runde sammen. I kan spille alt fra 3-9 huller alt efter hvilke børn der er med. 
    Se gerne nedenfor ift. tips til at integrere regeltræning og spilforståelse undervejs.
  • Når dagens runde er gennemført anbefaler vi at der laves en fælles afslutning. Hvis I har tid så sæt jer gerne sammen og snak om nogle af de ting I har arbejdet med i dag. Sørg for at alle børn føler sig inkluderet og lyttet til, når de giver deres refleksioner. Har I ikke tid til at sætte jer sammen, så sørg alligevel for at samles efter sidste hul og få sagt ordentlig tak for i dag og sørg også gerne her for, at alle børn får mulighed for at dele deres refleksioner. De lærer mest af selv at sætte ord på.

Lad børnene spille med på disse dage så længe de har behov. Vi anbefaler, at det er de voksne omkring barnet (klubbens frivillige på området), der vurderer, hvornår det enkelte barn er klar til at få spilleret til den store bane. I takt med at de lærer børnene at kende, er de fuldt ud i stand til at vurdere hvem der kan få banetilladelse hvornår. 

 

Regeltræning

Når børn skal lære noget helt nyt og have kendskab til et nyt område, er det vigtigt at introducere dem gradvist og med tydelige, konkrete eksempler. Dette hjælper dem med at bygge en grundlæggende forståelse, som de med tiden kan bygge videre på.

 

Vi opfordrer til, at alle nye børn og unge i golf sendes hurtigst muligt på banen, med bare spil-reglerne. Lad dem udforske spillet og fokusér mindst muligt på reglerne i begyndelsen. 

 

Når det er tid til at bygge ovenpå bare spil-reglerne, vil der i konceptet vejen til stor bane komme regelundervisningsmaterialer der kan bruges til dette. De er dog desværre endnu ikke tilgængelige. Indtil de udgives, anbefaler vi at man laver regelundervisningen på banen. 

 

Lad f.eks. en voksen, der har styr på reglerne, følge med bolden rundt. Denne slår f.eks. med vilje bolden i søen. Herefter samles I omkring søen og snakker om hvad man kan gøre. Brug gerne åbne spørgsmål, som: “Hvad synes I ville være fair?”. Hvis børn selv kan reflektere sig frem til nogle svar og gøre sig egne erfaringer, lærer de mest. 

 

En anden måde at gøre indlæringen konkret kan være ved at give børne en ekstra opgave ude på banen som de alle sammen skal løse, f.eks. “I dag har vi fokus på at stille bag’en rigtigt, så vi hurtigst muligt kan komme rundt på banen. Tal gerne med børnene om betydningen af dette mens I spiller. Vær opmærksom på også her, at bruge åbne spørgsmål, som: “Hvor tror I det er godt at stille bag’en mens vi går ind og putter?”. Som skrevet ovenfor, hvis børn selv kan reflektere sig frem til nogle svar og gøre sig egne erfaringer, lærer de mest. 

 

Spilforståelse

Koncept er bygget op omkring det at spille en bogey-bane. Kan en spiller spille banen i 45 slag (en bogey-runde), har spilleren formentlig haft en succesoplevelse og oplevet at skulle bruge forskellige typer af slag samt tage aktive spilbeslutninger. Hvilket er med til at opbygge forståelsen for golfspillet. 

 

Som voksen kan du være opmærksom på, om barnet eller den unge har brug for forskellige slag, f.eks både lange slag, mellemlange slag, og indspil. I så fald spilles banen, som den er tiltænkt. Spilleren opnår i denne situation både en større forståelse af golfspillet og udvikler sig hurtigere, fordi der trænes på forskellige slag, og spilleren bliver nødt til at tage reelle spilbeslutninger i forhold til valg af jern. 

 

Vi anbefaler, at børn og unge som udgangspunkt altid spiller fra det teested, hvor de har det sjovest. Men det anbefales at starte processen fra Tee 18. Det er også vigtigt at være opmærksom på, at man sagtens kan spille fra tee 27 den ene dag og tee 18 den næste. Det giver en større udvikling, hvis man ikke spiller den samme bane hver gang, da man let kan komme til at slå de samme slag og ikke i lige så høj grad skal vurdere alle valg, fordi man ligger, hvor man ”plejer”.

 

Introducér gerne både scorekort, bagmærker og klistermærker, som en del af spillet, så spillerene for en forståelse for disse dele af golfspillet. 

 

Scorekort

Spilleren lærer at tælle alle slag, hvor bolden rammes. Dog samler man op, når man har brugt 10 slag. Når I vælger at spille dette format, hvor spillernes slag tælles, er det en god idé at medtage et scorekort. For de mindste kan en voksen føre det, mens de lidt ældre selv kan skrive deres slag ned. Dog er det en god idé, at den voksne hjælper til og sammen med børnene sikrer, at alle er enige om, hvor mange slag der blev brugt. I finder elektroniske scorekort i den online værktøjskasse, hvor I kan anføre hullernes par og længder og printe til dette formål.

 

Bagmærke og klistermærker

Til teesteds-kittet medfølger også nogle bagmærker og klistermærker, der kan bruges til at måle sine egne fremskridt. Mange børn, unge og voksne synes, at det er sjovt at konkurrere på denne måde, og det er en spilleform, der er tilpasset spillernes niveau og udvikling og dermed skaber succesoplevelser og introducerer konkurrence og turneringselementerne i golf på en god og tryg måde. Vigtigst lærer det dog børnene om bogey, par og birdie elementerne i golf, som dels er det golf i sin oprindelige form handler om og dels, er det godt at få en grundlæggende forståelse for disse begreber, når man senere hen skal introduceres til elementer som handicap og stableford. 

Anbefalinger til Vejen til stor bane

Vi anbefaler at der opsættes teesteder, som letter overgangen.
Læs her