Om annoncering på Facebook
Annoncering på sociale medier betyder helt simpelt, at rækkevidden og visningerne på et opslag er betalt af annoncekroner. I newsfeedet ligner en annonce et ganske almindeligt opslag. Eneste forskel er, at der står "Sponsoreret" i toppen under profilnavnet.
Generelt er annoncering på sociale medier billigere end "klassisk" annoncering, og du kan starte med et budget på 50 eller 100 hundrede kroner, og teste hvordan det virker. I 2022 lavede Dansk Golf Union en test sammen med en gennemsnitlig dansk golfklub. For 500 kr. ramte golfklubben ca. 8000 menneskers Facebookfeed. Mennesker som boede i nærhed af golfklubben.
Konverteringen og effekten af den øgede rækkevidde afhænger 100 % (ligesom al reklame) af annoncens kvalitet (relevans, tekst, billeder, produkt, pris, udforming og opfordring.)
Den lette og lidt effektive ELLER den advancerede og mere effektive model?
Facebooks Boost-funktion
Den simple løsning er "at booste" (Facebook og Instagram). Det betyder, at man tager et opslag, der allerede er lavet og sender penge med det. På Facebook vil du se en stor knap der hedder "boost" under et opslag, hvis du er administrator på Facebook-siden. Med boost får man en hurtig opsætning, og vælger den målgruppe, som man gerne vil ramme og et beløb/tidsinterval for annoncering. Man kan ramme indenfor køn, alder, demografi og interesser. Det betyder, at man kan bliver meget specifik i forhold til, hvem man vil eksponere opslaget for, og køber sig plads i flere folks newsfeed, som ellers ikke ville have set det.
Det er nemt, og man bliver holdt i hånden hele vejen igennem processen. Det kræver kun et kreditkort og sideadminstrator-rolle, og så det er bare at prøve det af! Start med fx. 200 kr. og se og lær af effekten.
Et godt råd er at bruge lokationsbegrænsning. Sæt en ring på 20-30 km rundt om din golfklub - det vil hjælpe Facebook på at ramme de personer, som med størst sandsynlighed også kunne finde på at besøge klubben.
Business Manager / Annonceadministrator
Den lidt mere avancerede løsning er at bruge Facebooks Business Manager/Annonceadministrator. Herfra kan man styre annoncerne både på Facebook og Instagram. Man kan vælge at bruge allerede eksisterende opslag på din side, hvilket svarer lidt til at booste. Men man kan også oprette annoncer, der ikke i forvejen er vist, eller bliver vist, på din side = dark post / skjulte annoncer.
Årsagen til, at det kan være smart er at lave "skjulte annoncer", er at man kan ramme en helt specifik målgruppe med et specifikt opslag og ordlyd. Det kunne være, at man havde et juniortilbud, og at man ville ramme forældrene til de potentielle børn i en vis aldersgruppe. Forældrene kunne evt. være interesserede i fodbold eller andre sportsgrene, men ikke golf. Så kunne man lave en annonce med målgruppespecifikt indhold, målrettet til forældre til børn i alderen x-y med interesse for fodbold. Og skrive i et sprog, der fanger folk, der ikke kender golf eller klubben særlig godt. På den måde vil det KUN være dem i målgruppen, der ser opslaget på Facebook. Man kan således lave annoncer, der er skræddersyet til målgruppen.
Business Manager kræver lidt mere tid at sætte sig ind i, fordi funktionerne er mange og også ændre sig med tiden. Men det betyder også, at annoncekronerne kan bruges mere smart, hvis man sætter sig ind i de forskellige annoncetyper, som i højere grad bygger på den handling, som du ønsker. Fx rækkevidde, leadgenerering, trafik til hjemmeside, konvertering osv.